Examinando por Autor "Unibaso Markaida, Iratxe"
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Ítem Effect of the Wii Sports Resort on the improvement in attention, processing speed and working memory in moderate stroke(BioMed Central Ltd., 2019-02-28) Unibaso Markaida, Iratxe; Iraurgi Castillo, Ioseba; Ortiz Marqués, Nuria; Amayra Caro, Imanol; Martínez Rodríguez, SilviaBackground: Stroke is the most common neurological disease in the world. After the stroke, some people suffer a cognitive disability. Commercial videogames have been used after stroke for physical rehabilitation; however, their use in cognitive rehabilitation has hardly been studied. The objectives of this study were to analyze attention, processing speed, and working memory in patients with moderate stroke after an intervention with Wii Sports Resort and compared these results with a control group. Methods: A pre-post design study was conducted with 30 moderate stroke patients aged 65 ± 15. The study lasted eight weeks. 15 participated in the intervention group and 15 belong to the control group. They were assessed in attention and processing speed (TMT-A and B) and working memory (Digit Span of WAIS-III). Parametric and effect size tests were used to analyze the improvement of those outcomes and compared both groups. Results: At the baseline, there was no difference between TMT-A and B. A difference was found in the scalar score of TMT-B, as well as in Digit Backward Span and Total Digit Task. In TMT-A and B, the intervention group had better scores than the control group. The intervention group in the Digit Forward Span and the Total Digit obtained a moderate effect size and the control group also obtained a moderate effect size in Total Digit. In the Digit scalar scores, the control group achieved better results than the intervention group. Conclusions: The results on attention, processing speed and working memory improved in both groups. However, according to the effect sizes, the intervention group achieved better results than the control group. In addition, the attention and processing speed improved more than the working memory after the intervention. Although more studies are needed in this area, the results are encouraging for cognitive rehabilitation after stroke.Ítem Intervención con la Nintendo Wii Sports Resorts a nivel de capacidad funcional, psicológico y neuropsicológico en personas que han sufrido un ictus moderado(Universidad de Deusto, 2019-12-16) Unibaso Markaida, Iratxe; Ortiz Marqués, Nuria; Facultad de Psicología y Educación; Programa de Doctorado en Psicología por la Universidad de DeustoEl ictus es la primera causa de discapacidad en los adultos mayores y la segunda causa de demencia a nivel mundial. En España, el ictus es la primera causa de muerte en mujeres y la segunda en hombres tras el infarto de miocardio, supone el 70% de los ingresos en el servicio de neurología y del 3 al 6% del gasto sanitario. En el País Vasco, anualmente se dan 5.000 nuevos casos. Las secuelas del ictus afectan a nivel físico, psicológico y neuropsicológico. La rehabilitación convencional se ha centrado en la fisioterapia, terapia ocupacional, ortopedas y logopedas entre otros. Desde hace diez años, las nuevas tecnologías se han abierto paso en el área de rehabilitación con el fin de ayudar a mejorar al paciente y realizar la rehabilitación a través de videojuegos. El carácter atractivo de videojuegos como la Nintendo Wii Sports Resort producen una motivación para realizar actividad física en el proceso de rehabilitación. Es por ello, que esta tesis, ha utilizado la Nintendo Wii Sports Resort como apoyo a la rehabilitación convencional, y ha analizado los cambios que se producen en la movilidad, grado de discapacidad, síntomas depresivos, calidad de vida referida a salud, atención y velocidad de procesamiento. Tras comparar quince pacientes que realizan la intervención con este videojuego frente a quince que únicamente realizaban la rehabilitación convencional podemos concluir que existe una mejora tras ocho semanas en ambos grupos. Sin embargo, el grupo que realiza la intervención con el videojuego obtiene un tamaño del efecto mayor que el grupo control, por tanto, obtiene un cambio mayor. Se puede concluir que el uso de este videojuego puede ser una herramienta de apoyo útil y atractivo en el proceso de rehabilitación de personas que han sufrido un ictus moderado, aunque son necesarias más investigaciones en esta área.