Repositorio Institucional
El repositorio institucional recoge la producción científica del personal docente e investigador de la Universidad de Deusto. Su propósito es reunir, archivar, preservar y aumentar la visibilidad en acceso abierto de los resultados de investigación.
Comunidades en DSpace
Selecciona una comunidad para explorar sus colecciones.
Envíos recientes
El discurso del vencido por la vida: la percepción del envejecimiento y de la muerte en los Diarios de Rafael Chirbes
(Fundación 26 de Diciembre, 2024) Soguero García, Francisco Miguel
Young users of social media: an analysis from a gender perspective
(Frontiers Media SA, 2024) Aran Ramspott, Sue; Korres, Oihane; Elexpuru Albizuri, Iciar; Moro, Álvaro; Bergillos García, Ignacio
One of the major challenges for edu-communication research is to analyze the influence of social media on young and adolescent users. This article examines the evaluation of gender inequalities – real and symbolic – in the consumption of social networks such as YouTube and Instagram among young people. Within the framework of a Research & Development & innovation (R&D + i) project, it presents a discursive-theoretical analysis of how young users of social media perceive the presence and representation of gender on social media and whether such digital representations can be associated with an empowering gender perspective. This study presents results from 14 focus groups (N = 83), composed of students aged 12 to 18, drawn from three Spanish Autonomous Communities (Catalonia, the Balearic Islands and the Basque Country). The results show that gender issues arise in participants’ conversations, especially among female participants, who perceive the importance of physical appearance on platforms such as Instagram and TikTok. Female participants feel more pressure in terms of appearance and dress compared to male participants. Among male participants there are more expressions of self-affirmation and more mentions related to fun and social prestige. Both male and female participants express concern about the impact of that pressure on younger girls. The influence of social media on self-image is more evident among female participants, who make frequent mention of the importance of self-esteem in relation to beauty standards and exposure to idealized body images. Notably, there were no comments by male participants that acknowledge any influence of social media on their self-image. The findings are in line with existing research and taken as a whole gives rise to concern as to the gender disparities observed in the use of social media, which do not constitute a picture of female empowerment. This research underlines the importance of promoting a respectful and equitable environment in relation to gender equality within digital spaces. Thus, this study provides support for the need to develop and implement edu-communicative initiatives to foster critical thinking around the influence of social media in this context and the evaluation of the impact of such initiatives in future research.
Transiciones vitales: una propuesta de categorización para la formación y la intervención de los profesionales de la acción social
(Universidad de Alicante / Universitat d'Alacant, Departamento de Trabajo Social y Servicios Sociales, 2024) López, Paco; Martínez-Rivera, Oscar; Fonseca Peso, Janire
Introducción. Las transiciones vitales clásicas asociadas a un ciclo ternario, que tenía el trabajo como referente (la infancia, como tiempo de preparación para el trabajo, la adultez, como tiempo de actividad laboral, y la jubilación) han dado paso a itinerarios mucho menos estandarizados, marcados por la biografización y la incertidumbre. Transitar por vidas más inciertas supone retos para todas las personas, pero especialmente para aquellas que viven situaciones de mayor desigualdad de derechos u oportunidades. Acompañar en esos procesos también implica retos y oportunidades para los profesionales que intervienen en ellos. El objetivo de este estudio es conocer, desde la perspectiva de los profesionales actuales y futuros de la acción social, cuáles son las transiciones vitales más relevantes y en qué tipos de situaciones se concretan. Metodología. Para ello, hemos realizado un estudio cualitativo con las aportaciones de 129 estudiantes, profesorado y profesionales del Trabajo Social y la Educación Social, recogidas a través de un cuestionario telemático y analizadas siguiendo las orientaciones de la teoría fundamentada. Resultados. Los resultados nos han permitido, por una parte, identificar siete grandes grupos de ámbitos transicionales vinculados a: la familia y relaciones interpersonales, los procesos de pérdida y duelo, el empleo y la situación económica, el binomio salud-enfermedad, el ciclo vital, la educación y, por último, el contexto, territorio o sociedad. En relación a las diferentes poblaciones, el estudiantado ha mostrado menos preferencia por los ámbitos transicionales relacionados con el empleo y situación económica y más por los que hacen referencia al ciclo vital. Por otra parte, la investigación nos ha aportado una visión más microscópica sobre procesos que pueden pasar desapercibidos en esos ámbitos transicionales. En cada ámbito hemos identificado los escenarios situacionales descritos. Eso nos permite tener una visión más concreta del tipo de situaciones que, desde la perspectiva de las transiciones vitales, afrontan los profesionales que acompañan a las personas que las experimentan. Todo ello configura un catálogo orientativo de situaciones en las que hoy actúan los profesionales de la acción social y que se convierten en oportunidades para repensar la práctica profesional. Además, estos aspectos son susceptibles de ser incorporados en la formación inicial y posterior de los profesionales y también abrir líneas de trabajo para futuras investigaciones. Como novedad, la investigación nos permite identificar un número importante de circunstancias que pueden ser cruciales para el bienestar de las personas a las que atienden los profesionales de la acción social. Discusión. En general, las transiciones vitales continúan especialmente marcadas por los ciclos evolutivos socialmente reconocidos. Junto a ellas, aparecen transiciones emergentes asociadas a circunstancias personales, económicas o sociales que no encajan en los ciclos evolutivos clásicos, que implican cargas emocionales complejas para las personas que las viven y para las que las acompañan y que están marcadas por la incertidumbre y la vulnerabilidad. Conclusión. Los resultados nos ayudan a ser conscientes de las diferentes tipologías de situaciones que debemos tener en cuenta cuando abordamos el trabajo con las personas a las que atendemos. El dinamismo social actual nos lleva a entender que acompañar los procesos de transición vital es tanto o más importante que situarnos bien en los escenarios de partida o de llegada en los que se desarrolla la práctica profesional de la acción social.
Cluster analysis based on gambling variables and mental health in a clinical population of gamblers
(Elsevier Ltd, 2024-10) Aonso Diego, Gema; Macía Guerrero, Laura; Montero Matellanes, Mikel; Estévez Gutiérrez, Ana
Background: Interest in characterizing individuals involved in addictive behaviors has been growing, which allows tailoring prevention and intervention strategies to the gambler's needs. The study aimed to 1) identify clusters of gamblers according to gambling-related characteristics and mental health; and 2) analyze differences in psychological variables between the clusters. Methods. A total of 83 participants undergoing treatment for gambling disorder (Mage = 45.52, 51.8 % female) completed a set of questionnaires. Hierarchical cluster analysis was performed to classify gambling based on gambling variables (i.e., gambling severity and gambling motives) and mental health (i.e., depression, anxiety, and hostility). Several ANOVAs were conducted to illustrate the distinguishing features of each cluster, encompassing both the variables included in the cluster analysis and other relevant psychological variables. Results. Findings suggest that gamblers can be classified into three clusters based on these variables: 1) “high gambling severity and good mental health,” 2) “high gambling severity and poor mental health,” and 3) “low gambling severity and good mental health.” These clusters were differentiated as a function of psychological variables, such as emotional dependence, alexithymia, and stressful life events. Conclusions. Classifying gamblers according to their profile provides a better understanding of their needs and problems, allowing for a more tailored approach in terms of prevention and intervention strategies.
Are listed banks only pretending to be more social?
(Elsevier Ltd, 2024-10) Torres Pruñonosa, José; San José, Leire; Clemente Almendros, José Antonio; Retolaza Ávalos, José Luis
It is widely accepted that listed organizations have potential to achieve greater economic results. In return, they are expected to provide reliable information on its economic and financial activity in a timely and accurate manner; and also, non-financial or sustainability information since 2018. Nowadays, organizations demonstrate not only their economic performance, but also their social commitment. Therefore, financial institutions attempt to be both economically and socially efficient. This paper tries to resolve this specific issue: determining whether listed financial institutions are more economically and socially efficient, due to the fact that, as they are listed and bigger, they can spend more resources in communication. But we do not know whether they truly are more socially efficient or simply have a reputation as such. To give an answer to this question a three-stage Data Envelopment Analysis has been used, which includes Spanish financial institutions Panel Data from 2014 to 2019.