Repositorio Institucional

El repositorio institucional recoge la producción científica del personal docente e investigador de la Universidad de Deusto. Su propósito es reunir, archivar, preservar y aumentar la visibilidad en acceso abierto de los resultados de investigación.

 

Comunidades en DSpace

Selecciona una comunidad para explorar sus colecciones.

Mostrando 1 - 1 de 1

Envíos recientes

Ítem
Talde laneko gaitasunaren autoebaluazioa eta koebaluazioa goi mailako hezkuntzan: CATME-S tresnaren itzulpena, egokitzapen eta aplikazioa
(Universidad de Deusto, 2024-12-16) Garalde Gorostola, Alain; Solabarrieta Eizaguirre, Josu; Facultad de Educación y Deporte
Gizakion elkarrekintza, taldean bizi eta taldean aritzea ezinbestekoa izan da gaur egunera iristeko. Talde lana oinarrizkoa da lan munduan murgiltzeko (García-Garnica et al., 2023; De Prada et al., 2022; Robles 2012). Talde lanak izaera konplexua dauka, multidisziplinarra (Salas et al., 2005) eta ikertzaile gutxik aztertu dute gaitasun honen ikaskuntza maila (De Prada et al., 2022). Talde lana neurtzeko sujetu egokienak, taldea bera osatzen dutenak izango dira (O'Neill et al., 2019). Horregatik, autoebaluazioa eta koebaluazioa egokiak dira talde laneko konpetentzia neurtzeko (Britton et al. 2017) Eta, ebaluazio eredu horietan talde lana neurtzeko tresna egokia Comprehensive Assessment of Team Member Effectiveness - Short (CATME-S) da (Ohland et al., 2012). Ebaluazio eredu hauek aplikatzean, generoa, garapen kongnitiboa, edo siniskerak aldagai eragileak izan daitezke (Alqassab et al., 2023; Veenman et al., 2004; Vigotsky, 1978; Yan et al., 2020, 2023). Horregatik, dokotoretza tesi honen helburu nagusia talde laneko gaitasuna autoebaluatzeko eta koebaluatzeko tresna egokiaren ekarpena egin eta, talde lanaren ebaluazioa modu horretan burutzean eragin dezaketen aldagaiak (generoa, adina eta errendimendu akademikoa) azaltzea da. Ondorioz, hiru ikerketa egin dira, lehen biak CATME-S tresna Euskal Herriko Goi Mailako Hezkuntzan, autoebaluazio eta koebaluazio bidez talde laneko gaitasuna neurtzeko itzuli eta egokitzean zentratu dira, eta azkena, tresnaren aplikazioaren bidez talde laneko gaitasuna neurtu eta ebaluazio eredu hauen arteko harremana eta aldagaien eragina azaltzean. Doktoretza tesi honetan egindako ikerketek talde lana unibertsitate ikasketetan autoebaluazio eta koebaluazio bitartez neurtzeko tresna egokien ekarpena egin dute. Gainera, hirugarren ikerketan, bi ebaluazio ereduen arteko harremana azaldu da, eta egon daitezkeen ezberdintasunak ulertzeko informazioa jarri da mahai gainean. Proposatzen den ebaluazio ereduen ardatza ikaslea denez, ikasleari bizi den testuinguruak eman eta garatu dizkion ezaugarri eta izaera berezia ulertu beharko dituzte irakasleek.
Ítem
Bitácoras de prácticas: sus contribuciones a la construcción de la identidad docente en estudiantes de profesorado de educación primaria
(Universidad de Deusto, 2025-02-07) Gamito, María Teresa; Pereda Herrero, Visitación; Facultad de Educación y Deporte
La presente investigación doctoral se centra en el papel crucial que desempeña el prácticum en la formación de docentes al fomentar la reflexión metacognitiva sobre su propia práctica. Se examinan los beneficios fundamentales que la elaboración de diarios o bitácoras de prácticas aporta a la construcción de la identidad docente de estudiantes de profesorado de nivel primario. Este estudio cualitativo, basado en un enfoque de estudio de caso, se lleva a cabo con un profesorado de educación primaria de gestión pública situado en el Sur de la Ciudad de Buenos Aires. Se emplean técnicas mixtas, como el análisis de contenido de 40 bitácoras de prácticas y un cuestionario, para recopilar datos. Los hallazgos de la investigación resaltan la relevancia de la escritura reflexiva metacognitiva en el proceso formativo, subrayando cómo contribuye a la construcción de la identidad docente al influir en la actualización de la biografía personal frente al rol asumido, las expectativas del futuro docente y la disposición a mantener una actitud reflexiva en la práctica profesional.
Ítem
Framing identities: representation of Arab Muslim women in Spanish series, films and documentaries during the second decade of the 21st century
(Universidad de Deusto, 2025-01-10) Ventura Kessel, Ivyliet; Rodríguez Pérez, María Pilar; Pando Canteli, Maria J.; Facultad de Ciencias Sociales y Humanas
Research on immigrant and diasporic minorities highlights the media's powerful role in shaping public perceptions and reinforcing social hierarchies. In Spain, studies demonstrate that media discourses often perpetuate cultural prejudices and maintain systemic inequalities, particularly for immigrants and diasporic communities. This doctoral dissertation examines how media representations of minorities, specifically Arab Muslim women, influence the construction of identities and the articulation of alternative discourses, thereby aiding in the understanding of transcultural and social diversity in Spanish society. To this end, the representation of Arab Muslim women in Spanish fiction series, films, and documentaries from the 2010s is analyzed, addressing character portrayals, the prevalence of stereotypes, shifts in film production trends, comparisons of cultural narratives between cinema and television, as well as the impact of diasporic production on the development of alternative and disruptive narratives. The study was conducted in three stages, resulting in the publication of three articles in peer-reviewed academic journals, with an additional paper currently under review. The research is divided into two key methodological phases: the analysis of fictional audiovisuals and the examination of documentaries. The first phase employed a qualitative character analysis of Arab Muslim women, along with the exam of the role of stereotypes in shaping these portrayals. In the second phase, a qualitative content analysis of documentaries was conducted, exploring the representation of collective identity through the framework of framing theory. The findings of this doctoral research suggest a gradual transformation in the representation of Arab Muslim women in Spanish audiovisual media, with series leading this shift by presenting more varied and dynamic characters. In both fictional and non-fictional works, this transformation is evident in the evolution from dualistic representations of exoticism or marginalization to more nuanced portrayals of empowered individuals and protagonists of diverse immigration stories. Some narratives challenge stereotypes, act as cultural mediators between their communities and the broader society, and have transitioned from alternative production spaces, such as independent documentaries, to more mainstream platforms like subscription video-on-demand, thereby reaching a wider audience. Finally, this research underscores persistent challenges in the portrayal of ethnic and social diversity in Spanish audiovisual media. The representation of Arab Muslim women, in particular, does not yet adequately reflect the complex diversity of modern Spain. Still, hints of an imagined equality emerge where identities are renegotiated through interactions between local and diasporic communities.
Ítem
The keys to building the ecosystem "Bizkaia with the Talent" to promote STEM talent in Bizkaia
(Orkestra-Instituto Vasco de Competitividad, 2024) Zhukova, Sofia; Gamboa Navarro, Juan Pablo; Magro Montero, Edurne
This report aims to describe the process of building an ecosystem to address the shortage of STEM talent in Bizkaia and to respond to the challenge of ensuring territorial competitiveness for well-being. It starts with a theoretical analysis of the dimensions involved in a territorial talent policy, especially when it comes to STEM talent, and then describes the process carried out in Bizkaia and the lessons learned from the development of the ecosystem, providing a reflection on the key elements and benefits of such an approach and challenges for its sustainability over time
Ítem
Claves de la construcción del ecosistema "Bizkaia with the talent" para la promoción de talento STEM de Bizkaia
(Orkestra-Instituto Vasco de Competitividad, 2024) Zhukova, Sofia; Gamboa Navarro, Juan Pablo; Magro Montero, Edurne
Este cuaderno tiene como objeto describir el proceso de construcción de un ecosistema para abordar la escasez de talento STEM en Bizkaia y así responder al reto de garantizar la competitividad territorial para el bienestar. Se parte del análisis teórico de las dimensiones que intervienen en una política territorial de talento, con especial atención al talento STEM, para posteriormente describir el proceso llevado a cabo en el territorio histórico de Bizkaia y las claves y aprendizajes que ha arrojado el desarrollo del ecosistema, proporcionando una reflexión sobre los elementos clave de una aproximación de estas características y cuáles son los retos para su sostenibilidad en el tiempo