Examinando por Autor "Hebles Ortiz, Melany"
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Ítem How to carry out organisational debriefing for team learning(Academia Europea de Dirección y Economía de la Empresa, AEDEM, 2023) Hebles Ortiz, Melany; Yániz Álvarez de Eulate, Concepción; Villardón Gallego, LourdesPurpose The debriefing is a procedure based on intra-team feedback, which has frequently been applied in university formation in health but has been less used in business. The aim of this research is to analyse best practices in the actual implementation of debriefing in organisations, based on criteria the guidelines for carrying out each stage established in the procedure. Design/methodology/approach To achieve these goals, working teams from different organisations carried out 19 group-debriefing sessions on an authentic work problem. These sessions were observed and analysed following a qualitative approach. Findings After observing a debriefing session in 19 organisations, four categories related to its implementation have been identified: Self-analysis, information, planning and orientation of the development of the team. Research limitations/implications It is important to mention some limitations to this work. The major limitation was the lack of published literature related to the debriefing in the area of organisational management. The qualitative and exploratory nature of the study limits the generalisation of the results. Practical implications The research has practical implications as the characterisation and description of each phase favours the transfer to implement the debriefing technique adequately in different types of organisations. Social implications It has been observed that all forms of debriefing have a common purpose in learning and, team and employee development, due to the powerful transferability and usefulness of debriefing in different contexts. Therefore, knowing the correct use of debriefing is a breakthrough in this area. In addition, including this type of practice will not just facilitate a better performance, it will also help teams to learn to work in a team from their own experiences. Originality/value It has been characterised by the process of debriefing from the correct implementation of each phase through the analysis of the narratives that arise in the debriefing sessions carried out.Ítem Impacto de la metodología aprendizaje cooperativo en el desarrollo de la competencia trabajo en equipo(Universidad de Deusto, 2018-12-17) Hebles Ortiz, Melany; Yániz Álvarez de Eulate, Concepción; Facultad de Psicología y Educación; EducaciónLa presente investigación tiene como objetivo conocer el impacto de la metodología Aprendizaje Cooperativo aplicada en aula universitaria en el desarrollo de la Competencia Trabajo en Equipo (CTE) de estudiantes universitarios de una facultad de negocios. La investigación se estructura en cuatro estudios; el primero dedicado a la identificación de las dimensiones que componen la CTE de miembros de equipos eficaces; el segundo a diseñar y validar un instrumento que permite medir la CTE; el tercero a evaluar la transferencia que hacen los docentes de una formación en metodología Aprendizaje Cooperativo, como control de la aplicación del AC y finalmente un cuarto estudio en el cual se estudia el impacto de la metodología Aprendizaje Cooperativo sobre la CTE comparando dos cohortes de estudiantes dentro de las cuales una ha recibido clases con Aprendizaje Cooperativo. Para el logro del objetivo principal se utiliza un diseño cuasi experimental pre-post con grupo cuasi control en una cohorte anterior. Los resultados demuestran un efecto significativo de la metodología Aprendizaje Cooperativo en las dimensiones eficacia colectiva, planificación, establecimiento de objetivos, resolución de problemas, y gestión de conflictos. Se puede concluir que el Aprendizaje Cooperativo es eficaz para formar la CTE, y que las dimensiones que no han cambiado significativamente con este método requieren de un tiempo mayor de entrenamiento. Esta investigación supone una contribución importante a la formación de una competencia ampliamente requerida en el mundo profesional, considerando su carácter multidimensional. Se avanza en el trabajo conceptual que se está realizando respecto a la naturaleza y estructura dimensional de la CTE y al conocimiento de las mejores metodologías para formar el trabajo en equipo y que estas sean efectivas para desarrollar una competencia clave para el trabajo efectivo en las organizaciones actuales.